Pazarlama-ürünün fiyatı

Bir iş fikriniz veya yeni bir ürün hayal ettiniz ve ürettiniz.
Bu hizmeti veya ürünü kime ne kadar kar ile satacaksınız. Satış hedefiniz veya hedef kitleniz kim? Piramitin neresindekileri hedefliyorsunuz derler ya :)
Genelde satışlar hayvan satışı pazarlığı gibi kol kopana kadar el sıkışmakla olmuyor. Strateji lazım.
Bence geçen haftasonu Hürriyet gazetesinde Ege Cansen'in yazısını okuyun.
Oldukça güzel ve eğitici bir yazı. Aşağıda yazıdan bir kısım var. Bence tamamını okuyun.

----------------------------------------------------------------------------------------

“Pazarlama, ihtiyacı ürüne tercüme etme sanatıdır.”


Bu tanım, daha iyi anlaşılabilir hale getirilmek istenirse, şöyle de ifade edilebilir. Pazarlama, insanların belli bir veya birkaç ihtiyacını giderecek ürünü, önce tasavvur etmek, sonra tasarlamak ve sonunda da onu inşa etmektir. Ürün ortaya çıktıktan sonra yapılması gereken şey “ihtiyacı, talebe dönüştürmektir.”

Bunun için hedef kitleyi, ürünü satın almaya tahrik edecek bir iletişim stratejisi geliştirilir. Reklâm, propaganda ve halkla ilişkiler etkinlikleri bu aşmada kullanılır. Sonra ürünün muhtemel alıcıların eline hangi kanallarla ulaşacağı planlanır. En sonunda hayati karar verilir: Fiyat ne olmalıdır.

* * *

Maslow, 1908 ile 1970 arsında yaşamış Amerikalı bir psikoloji profesörüdür. Pazarlamada, fiyatlandırma kararlarına çok büyük katkısı olan “İhtiyaçlar Hiyerarşisi” kuramının müellifidir. Maslow'a göre her insanın, en altta “bedensel” en üstte ise “kendini bulma” dediği 5 katmanlı bir ihtiyaçlar piramidi vardır. Temel ihtiyaçlar, beslenme, koruma/barınma ve üremeden ibarettir. Alt katmanda bulunan ihtiyaç giderilse, insan bir üst katmandaki ihtiyacını tatmin etmek için harekete geçer. Kısaca “para harcar”. Çünkü giderilmiş ihtiyaç, ihtiyaç değildir. Temel ihtiyaçlar ucuz ürünlerle, üst ihtiyaç ise pahallı ürünlerle giderilir. Bir ürün ne kadar yüksek ihtiyacı giderecek şekilde konumlandırılırsa, fiyatı o kadar yüksek olur. Zenginleşen insanların parasını almak için, onlara “özgüvene kavuşma”, “kendiyle gurur duyma, hatta böbürlenme”, “herkes tarafından bilinme”, “toplumca sayılma ve önemsenme” gibi üst ihtiyaçlarını giderecek ürünler geliştirilir. Eğer bir ürün “statü sembolü” (mevki göstergesi) haline gelmişse, fiyatlandırmada sınır olmaz.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Özellikle bu son cümle hakkında düşünmek gerek.
Yazının tamamı: http://hurarsiv.hurriyet.com.tr/goster/haber.aspx?id=16940335&yazarid=260&tarih=2011-02-05

Hiç yorum yok:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...